FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/12/2005

Inspelning av arbetsgivare

Får jag spela in på band/Mp3 spelare när min chef skäller ut mig inför mina arbetskamrater eller under enskilt samtal.

Lawline svarar

Syftet med inspelningen är av avgörande betydelse. Är Ditt syfte att säkra bevis inför en anmälan mot Din arbetsgivare till facket alternativt domstol är inspelningen tillåten. Går syftet utöver det, exempelvis om Du gör det i utpressningssyfte, är det ej tillåtet. Avser inspelningen ett telefonsamtal, kan Du på ett vanligt ljudband utan samtycke göra en inspelning då Du själv är part i samtalet. En digital inspelning kan dock göra personuppgiftslagen (PuL) tillämplig, om det är möjligt att identifiera den inspelade och personuppgifter därmed behandlas. Är PuL tillämplig gäller ett informations- och samtyckeskrav. En intresseavvägning görs då enligt 10 f § PuL, vilket innebär att den inspelades, Din arbetsgivares, intresse av integritetsskydd vägs mot Ditt intresse att behandla uppgifterna. Väger Ditt intresse tyngre, krävs ej samtycke. Informationskravet består dock. För vidare information rekommenderas Datainspektionens tidning Magazin Direkt nr.2 år 2003, vilken Du finner http://www.datainspektionen.se
Lisa HallergrenRådgivare