FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt27/04/2007

condictio in debiti

min kommun betala ut en lön till ig i jan fast jag inte hade jobbat i dec. jag ringde komunen o sa det. o dem svara o sa att jag inte kunde betala tillbaka pengarna förens om en månad...så jag fick ha dessa pengar på mitt konto i en månad,när en månad hade gått hade jag inte hört nåt från dem förens månaden efter det..dvs 2 månader efter jag fått pengarna..nu e det så att det är omöjligt för mig att betala tebax dessa pengar.men sedan sa nån till mig att dem inte kan kräva tillbaka pengarna eftersom dte är dem som gjort fel. är detta sant?

Lawline svarar

Hej, Tyvärr är det normalt sett så att de kan kräva tillbaka pengarna. När de har gjort en felaktig utbetalning har de rätt att kräva tillbaka denna om du inte har gjort av med pengarna i så att säga ”god tro”. Tyvärr utesluter din vetskap om att det är en felaktig utbetalning möjligheten att du skulle kunna sägas vara i god tro. Denna rätt att återkräva felaktigt utbetalt belopp kallas för condictio in debiti. Vänlig hälsning,
Cornelia SvenssonRådgivare