FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/04/2007

Giltigt avtal om köp av lös egendom

Är ett köp genomfört om det inte har skrivits kvitto eller gjorts något ägarbyte, men köpsumman betald i väntan på reg papper. går köpet att häva om det ens är genomfört?. detta gäller en begagnad motorcykel med flera allvarliga dolda fel vid genomgång.

Lawline svarar

HAR ETT GILTIGT AVTAL UPPKOMMIT? Lagen om Köp av viss lös egendom ( KöpL) reglerar inte när ett giltigt avtal om köp har uppstått ( 1 §). En begagnad motorcykel är lös egendom. Fråga om ett giltigt avtal har uppstått är en rent avtalsrättslig fråga som bör lösas med normala avtalsrässliga principer. För att ett giltigt avtal ska ha uppkommit fordras i normala fall att en person har avgivit ett seriöst menat anbud (löfte) med syfte att bli juridiskt bunden av detta löfte ( anbud). Vidare fordras att anbudstagaren avger en motsvarande seriös förklaring att denne accepterar anbudet (accept). Först då båda parterna har avgvit samstämmiga viljeförklaringar föreligger ett giltigt avtal. Om svaret eller accepten inte motsvarar anbudet eller inkommer för sent ( om det fanns en angiven acceptfrist) så tolkas svaret som ett nytt löfte (1,2,3,6, 9 §§ i Lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, AvtL). Av naturliga skäl så kan avtalsbundenhet uppstå på många andra sätt och det föresrkivna sättet redovisades enbart för att detta är det klassiska sättet att ingå ett giltigt avtal på. Avtalsbundenhet kan så klart uppstå genom konkludent handlande ( så kallat faktiskt handlande) då en av parterna visar sin vilja att faktiskt bli bunden genom sitt handlande. I linje med detta kan man säga att om du räcker fram varorna till kassörskan så har du på ett tydligt sätt visat din vilja att bli bunden av ett köp av dessa varor. Eftersom avtal ofta ingås muntligt är det av vikt att avtalsbundenheten kan fastställas genom mer objektiva kriterier iställer för att i efterhand försöka fastställa om parterna subjektivt avsåg att bli bundna av sina viljeförklaringar. Om man ingår ett skriftligt avtal är detta ofta ett tydligt indicium på en manifesterad viljeförklaring att bli bunden. I själva verket är distinktionen mellan anbud och accept ganska meningslös för att beskriva hur avtal ingås i det moderna affärslivet. Utan att verka för självsäker är det nog ganska sannolikt att avtalsbundenhet har uppstått då pengar har betalats för ett köp. Eftersom prestationen att betala köpeskillingen är köparens huvudprestation så kan det tagas för givet att denna avsåg att bli bunden vid köpet i och med att denna prestation utfördes. Och det spelar då ingen roll om denne i sitt medvetande ej avsåg att bli bunden vid köpet. Det faktiska handlandet att betala köpeskillingen är ett sådant objektivt moment som konstituerar en jurdiskt sett bindande viljeförklaring. Om vi nu utgår ifrån att vi har ett giltigt avtal så är det relevant att undersöka vilka påföljder som kan göras gällande. Om varan är felaktig eller säljaren är i dröjsmål ska du som köpare reklamera köpet och tala om för säljaren att du vill göra gällande påföljder i anledning av köpet. Du kan göra gällande avhjälpande, prisavdrag och skadestånd. Eftersom motorcykeln verkar vara i mycket dåligt skick bör du kräva avhjälpande i första hand och sedan skadestånd för den eventuella skada du lidit av för sen leverans. Om motorcykeln vid leverans fortfarande har brister bör du kräva prisavdrag. Hävning av köpet är ur ett juridiskt perspektiv en mycket ingripande åtgärd och för att denna påföljd ska kunna accepteras krävs det att det är fråga om ett väsentligt avtalsbrott ( 17,18, 21, 22, 28,29 ,31,32, 34, 35, 37, 38 §§ KöpL). Vidare är det mycket svårt att kräva omleverans av motorcykeln. Det är svårt att rent generellt säga vad som är ett väsentligt avtalsbrott men små obetydliga fel kan inte anses utgöra grund för hävning. Vidare krävs det att säljaren insåg att felet var av väsentligt betydelse för köparen. Om varan skulle användas för vidareförsäljning eller om det är frågan om en säsongsvara kan det vara enklare att betrakta en försening eller ett fel i varan som ett väsentligt avtalsbrott. Sammanfattningvis så föreligger det ett avtal men du som köpare kan göra gällande flera påföljder, som avhjälpande, fullgörelse och skadestånd mot förmodan att du har reklamerat inom skälig tid från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt grunden för felet. Du måste också om det är fråga om dröjsmål ge säljaren meddelande om du avser att häva köpet eller kräva skadestånd.
Jacob ÖbergRådgivare