FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/04/2007

Upphovsrättsligt intrång

Kan ett produktionsbolag ha synpunkter på att man använder deras musik i en informationsfilm som distibueras till blivande konfirmander i vår församling. D.v.s. våra medlemmar. Kan man hänvisa till "internt bruk"?

Lawline svarar

Hej, Ett musikaliskt verk faller under upphovsrättslagens lagstiftning, se 1§ punkt 3 URL http://lagen.nu/1960:729. Då ni använder deras musik i informationsfilmer, så anses detta vara att framföra verket offentligt, se 2§ 2 punkten URL. Er församling är inte att anse som en sluten krets, då detta kräver ett påvisbart samband mellan medlemmarna. I och för sig skulle man kunna visa att sambandet mellan era medlemmar är att alla skall konfirmeras, men detta samband skulle troligen inte anses vara tillräckligt avgränsat, eftersom det inte finns någon ”yttre gräns” över vilka som får konfirmeras. Den som i strid mot URL utnyttjar ett verk, skall till upphovsmannen eller hans rättsinnehavare betala ersättning utgörande skäligt vederlag för utnyttjandet, se 54§ 1 st URL. Med vänlig hälsning
Lisa SwansonRådgivare