FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/11/2005

Olagligt att jobba svart?

Vad kan hända om man jobbar svart? Är det jag eller jobbet som får straffet?

Lawline svarar

Det är olagligt att jobba svart eftersom du då undanhåller inkomster från skattemyndigheten. Dessa inkomsterna ska ju i enlighet med gällande skattelagstiftning deklareras och beskattas. Det är dock mycket sällsynt att den som jobbar svart fälls för skattebrott. Som svartjobbare anses man vara den svagare parten i anställningsförhållandet och därför är är det också arbetsgivaren som våra svenska myndigheter riktar in sig på då de försöker stoppa den svarta arbetsmarknaden. Den stora nackdelen för den som svartjobbar handlar snarare om att man inte är försäkrad då man arbetar, inkomsten är inte pensionsgrundande, man kan inte ange meriten i sitt CV och du skyddas inte av arbetsmarknadens skyddsregler.
David AnderssonRådgivare