FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/03/2024

Köp av lincensnyckalar från privatperson

Hej! Jag har blivit återförsäljare för licensenycklar till en programvara för ett datorspel. En kille från polen utan företag som har skapat programmet till datorspelet. Jag har hållt på ett par månader och det börjar gå rätt bra och vill då starta enskild firma. Programmet i sig är inget konstigt utan bara ett hjälpmedel för detta Open Source-spel. Problemet är att jag inte vet hur då killen jag köper av ej har en firma och vill endast ha betalt i kryptovaluta. Kryptovalutan i sig är väl inget problem men kvittot kanske är som han inte kan ge mig. Jag köper t.ex 20 nycklar för motsvarande 110USD i kryptovaluta. Sen säljer jag dom på min hemsida för ca 30% dyrare pris och erbjuder enklare betalmetoder så som PayPal mm för svenska marknaden. Hur ska jag göra för att kunna sälja dessa med en enskild firma utan att få ett kvitto och redovisa detta till skatteverket? Kan jag köpa nycklarna privat och sedan ge dom "gratis" till den enskilda firman och sen betala ut en lön till mig själv för kostnaden, eller finns det några andra sätt? Vinsten är ca 5000:- i månaden just nu och jag vill verkligen göra detta riktigt. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan

Frågan rör alltså hur du med en svensk enskild firma kan köpa in licensnycklar från en polsk privatperson.

Är kryptovaluta ett problem?

Att transaktionen görs i kryptovaluta är i sig inte ett problem, så länge den kan redovisas korrekt.

Köpa varor av privatpersoner

Ett företag kan köpa varor från privatpersoner. Företaget får dock inte redovisa utgående moms på varorna, eftersom säljaren inte är momsregistrerad. Att göra enstaka sådana inköp, till exempel begagnade möbler, är inte ovanligt.

Ett problem som kan uppstå i svensk rätt är att säljarens verksamhet kan klassas som näringsverksamhet, varför säljaren egentligen är skyldig att skatta på den. Säljaren omfattas i detta fall sannolikt av polsk lagstiftning, vilken kan se annorlunda ut men sannolikt är lik den svenska. Det problemet drabbar säljaren men kan vara värt att nämna.

Köpa tjänster av privatpersoner

Om inköp från en privatperson med A-skatt årligen omfattar 1 000kr är köparen skyldig att lämna in kontrolluppgifter, om köpen årligen omfattar 10 000kr eller mer är köparen skyldig att betala arbetsgivaravgift (Skatteverket). Eftersom du gör en vinst på 5 000kr/mån antar jag att beloppen per år är högre än så.

Vara eller tjänst?

Skatterättsligt betraktas köp av allt som inte är materiellt (går att fysiskt ta på) som ett köp av en tjänst (Skatteverket). Licensnycklarna är alltså rent skatterättsligt köp av tjänster.

Det ska nämnas att gränsdragningen inte nödvändigtvis är densamma arbetsrättsligt, men om det klassas som tjänst och uppgår till en viss omfattning kan det anses vara ett anställningsförhållande. I så fall inträder alla skyldigheter som normalt omfattar arbetsgivare. Detta är sådant som arbetsgivaravgifter, försäkringar, utökad redovisning och anställningsskydd.

Sammanfattning

Skatterättsligt räknas inköpen som köp av tjänst, för vilka du över vissa belopp sannolikt är skyldig att betala arbetsgivaravgifter. Arbetsrättsligt kan vissa andra skyldigheter inträda.

För att utreda frågan ordentligt och se till att allt görs korrekt, vilket blir särskilt viktigt om du vill utvidga din verksamhet, rekommenderar jag att du söker vidare hjälp an en jurist som på ett mer komplett underlag kan ge råd. Om du vill ha vidare hjälp kan du maila mig på vidar.wicklund@lawline.se, och jag kan sätta dig i kontakt med byråns skattejurister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare