FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/04/2007

Provanställning och lön

Hej, Jag har sagt upp mig från min provanställning. Vilken uppsägningstid gäller? Arbetsgivaren har inte tecknat ngt kollektivavtal. Jag har inte kommit överens om en sista arbetsdag med arbetsgivaren då dom vägrar att tala med mig utan jobbar på till den sista dag som initialt nämndes utav mig och närmaste chef. Denna överenkommelse har inte bekräftats. Kan de neka mig lön för det jag arbetat efter uppsägningen?

Lawline svarar

Hej, Enligt 6§ lagen om anställningsskydd (LAS) har du som arbetstagare rätt att säga upp dig före provötidens slut, såvida du och din arbetsgivare inte har avtalat om något annat. Någon rätt till lön efter att arbetstagaren har arbetat sin sista dag finns inte om arbetstagaren själv har sagt upp sig. Under en provanställning har man inte enligt lag någon uppsägningstid, men om ni har avtalet om en så gäller självklart den. Under en eventuell uppsägningstiden måste du fortsätta arbete, om arbetsgivaren inte går med på en förkortad uppsägningstid. Under denna tid har du som arbetstagare självklart rätt till samma lön som innan uppsägningen. LAS hittar du http://lagen.nu/1982:80. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare