Tillträde till lägenhet

Jag skall flytta till ny lägenhet den 1 Juli som är en Söndag. Avflyttande hyresgäst flyttar den 26 juni, har jag rätt till nycklar den 1 juli eller? han hävdar att han har rätt att behålla nycklarna till Måndag kl 12,00.

Jag vet om regeln om den 1a inträffar på en röd dag, men en söndag är väll alltid röd dag.

Tacksam för svar snarast

Lawline svarar

Hej,

Det stämmer att söndag alltid är en röd dag. Beträffande tillträde till lägenheten så stadgar jordabalken 12 kap 7 § 2 st att om den dag som tillträde ska ske är en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton, eller nyårsafton så ska tillträde istället ske nästa vardag kl 12. Detta gäller om inget annat avtalats. Då den första juli i år infaller på en söndag ska du alltså om inget annat avtalats rätt att få tillgång till din nya lägenhet måndagen den 2 juli.

Lycka till!

Raoul MehtaRådgivare