FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/05/2007

Alkoholtest på arbetsplats

Hej! Jag undrar om en arbetsgivare har rätt att alkoholtesta någon på en arbetsplats. Det känns som att det är en ganska privat sak men kan en arbetsgivare ändå kräva att en anställd gör det?

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen lagregel som uttrycker en skyldighet för en arbetstagare att medverka i alkoholtest. Dock ligger det till så med svensk arbetslagstiftning att en betydande del av reglerna är dispositiva, vilket innebär att de går att förhandla bort. Som situationen är nu så är det upp till facket att förhandla med arbetsgivaren då det gäller deltagande i alkoholtest och drogtester på arbetsplatsen. Vad jag har kunnat se är att facken tenderar att acceptera drogtester då det gäller verksamheter av särskild skyddskaraktär, med andra ord verksamheter där det kan vara direkt farligt om en medarbetare är berusad. Oftast har dessutom företag som bedriver sådan verksamhet en tydlig alkoholpolicy som arbetstagarna förbinder sig att följa. Det är även värt att notera att arbetsgivaren är skyldig att medverka i arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder för att åstadkomma en god arbetsmiljö, detta enligt arbetsmiljölagen som Du finner http://lagen.nu/1977:1160 . Somliga tolkar detta som en rätt för arbetsgivare att ingripa för att inte riskera andra arbetstagare. Som huvudregel är inte alkoholmissbruk en saklig grund för uppsägning enligt lagen om anställningsskydd som Du finner http://lagen.nu/1982:80 . Arbetsgivaren har till och med en skyldighet att bidra till rehabiliteringen. Hoppas Du fått svar på Din fråga. Mvh
Ida ForssRådgivare