FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/10/2005

Hur länge får man vara timanställd?

Hur länge får man vara timanställd på ett företag innan de måste fastanställa?

Lawline svarar

Det finns ingen lagstagdad minimitid för hur länge man får vara timanställd. Arbetsgivaren har inte någon skyldighet att fastanställa en timanställd efter någon viss tid. En deltidsanställd som anmäler till sin arbetsgivare att han vill bli heltidsantälld har dock företräde till en sådan tjänst om det finns behov och om den deltidsanställde har tillräckliga kvalifikationer.
Rådgivare