FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2007

Vad gäller vid omplacering?

Hej. Jag jobbar som Undersköterska men måste nu omplaceras till ett yrke som är så torrt och rent som möjligt! Vilka regler gäller för mig som måste omplaceras?? Är fast anställd inom kommunen! Las 2000 anställning. Mvh Louise

Lawline svarar

Tack för din fråga! Om det visar sig att du av hälsoskäl får problem med att arbeta kvar som undersköterska har kommunen en skyldighet att omplacera dig, i den mån de har möjlighet till det vill säga. Kommunen får inte säga upp dig utan att ha efterforskat om det finns möjligheter till omplacering, vilket de givetvis ska kunna bevisa om så blir aktuellt enligt 7 § lagen om anställningsskydd, se http://lagen.nu/1982:80 . Eftersom kommunen är din arbetsgivare torde det finnas många möjligheter till omplacering inom kommunens verksamhetsområden. Dock får kommunen endast omplacera dig till arbetsuppgifter som faller inom ditt kollektivavtal, det ska vidare vara fråga om arbete som har ett naturligt samband med kommunens verksamhet, under förutsättning att det faller inom dina allmänna yrkeskvalifikationer. Med det sista menas att man inte ska behöva genomgå genomgripande omskolning för nytt arbete. I ditt fall får kommunen titta på vad du har för yrkeskvalifikationer utöver undersköterska och se om de hittar något annat de kan omplacera dig inom. Om inte det fungerar lutar det åt att du kanske får sluta jobba hos kommunen eftersom dem inte har möjlighet att omplacera dig och istället hitta något annat arbete eller omskola dig. Kommunen har således en långtgående skyldighet att omplacera dig i den mån det är möjligt, men skyldigheten upphör när de visar att möjligheten är obefintlig. Vänligen
Rådgivare