FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/04/2007

Föräldrapenning är semesterlönegrundande?

Hej! Jag har en anställd som varit föräldraledig i 15 månader och frågar nu om sin semesterersättning. Jag söker svar på om hon har rätt till semesterersättning samt även hur jag i så fall kan räkna fram den. Min revisor säger 12% av intjänad lön under semesteråret 1/4-31/3 men hon har ju inte tjänat något från mig under den perioden. 12% av inget = 0:-???

Lawline svarar

Hej, I semesterlagen anges att viss frånvaro kan vara semesterlönegrundande. Ett sådant exempel är föräldraledighet, se 17 § p 2 http://lagen.nu/1977:480. Det innebär till exempel att föräldrapenning enligt föräldraledighetslagens 4 kap 3 § räknas som intjänande av lön, se http://lagen.nu/1995:584. Detta gäller i högst 120 dagar eller för ensamstående 180 dagar per barn och dessutom vid flerbarnsbörd. Observera att det inte gäller bara under intjänandeåret, utan totalt per barn eller flerbarnsbörd. I frånvaroperioden (120 eller 180) räknas också dag då arbetstagaren inte skulle ha utfört arbete, räkningen är kalendarisk och innefattar även lördag och söndag. Med andra ord är det bara 5/7 av frånvaroperioden som är semesterlönegrundande. Semesterersättningen är precis som din revisor sa och som även sägs i 16 § semesterlagen, tolv procent av intjänad lön. Föräldraledigheten är som sagt semesterlönegrundande och räknas som lön. Lönen räknas inte på den summan som utgått i föräldrapenning utan beräknas med hänsyn till den inkomst som arbetstagaren skulle ha haft om hon hade arbetat. I ditt fall blir du nu tvungen att räkna ut hur många dagar den föräldralediga, under semesteråret, hade kvar att ta ut till det totala antalet semestergrundande dagar, 120 eller 180 per barn. Utifrån detta räknar du ut vad hon skulle ha tjänat om hon istället för att vara hemma hade arbetat som vanligt. Tolv procent av detta belopp blir svaret till berörd arbetstagare. Vänliga Hälsningar,
Rådgivare