FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt21/04/2007

Uppläggning av musik på internet.

Hej. Är det lagligt att lägga upp sin köpta musik på internet så att andra kan lyssna utan att kunna ladda ner? Så som jag har gjort på en sida som jag håller på att konstruera: http://www.iborg.se/ Mvh

Lawline svarar

Hej! Du kan inte hursomhelst lägga upp din köpta musik på internet. Artisten i fråga har förmodligen upphovsrätt till sin musik och därmed en ensamrätt som innebär att han själv får uttnyttja sitt verk och att det är förbjudet för andra att på detta sätt utnyttja deras verk utan dennes tillåtelse. Att du har äganderätt till skivan ger inte dig någon rätt att sprida eller visa exemplaret för andra. Att du lägger upp musiken på internet är att göra ett intrång i upphovsmannens ekonomiska rättigheter. I de ekonomiska rättigheterna finns en rätt för upphovsmannen att överföra verket till allmänheten, om du lägger upp musiken på internet är detta ett intrång då du gör musiken tillgänglig för allmänheten från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer. Du behöver alltså tillstånd från upphovsmannen för att kunna lägga ut musiken på din sida. Det du kan göra är att kontakta STIM för mer information. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare