FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt21/01/2006

Möjligheten att bli av med en minoritetsaktieägare

Ett bolag har 1 extern minoritetsägare (10%) som enligt övriga 7 aktiva delägare inte verkar i bolagets bästa intresse. Enligt aktieägaravtalet har bolaget ingen möjlighet att köpa loss de 10% som den externa ägaren besitter såvida den inte går med på att sälja dem till ett överrenskommet pris. Medtaget alla skydd som finns för minoritetsägare, vilka möjligheter finns det för bolaget att överhuvudtaget komma runt detta?

Lawline svarar

Bolagsrättstligt finns det inga externa minoritetsägare. I bolagsrättslig mening är alla aktieägare lika interna, dvs lika mycket värda. Jag förmodar att du syftar på att sju av aktieägarna (representerande 90 %) arbetar i bolaget, medan minoritetsägaren endast har gjort en investering. Den s.k. externa aktieägaren äger bara 10% av aktierna. Jag utgår ifrån att du avser ett bolag med endast ett aktieslag, d.v.s. minoritetsägaren har tio procent av såväl aktiekapitalet som rösterna i bolaget. Denna distinktion är viktig då majoriteten genom att t.ex. bilda en ideell förening, vilket går fort och vilken inte behöver registreras för att vinna rättskraft, kan begära tvångsinlösen av aktier för det fall att minoriteten har mindre än tio procent av aktiekapitalet i bolaget. Beslut om utdelning hör enligt 18:1 st. 1 men. 1 aktiebolagslagen till bolagsstämmans absoluta kompetens, se http://lagen.nu/2005:551. Av 18:1 st. 2 aktiebolagslagen följer att styrelsens förslag i princip alltid skall följas. Styrelsen torde oftas vara vald av majoriteten. Minoritetsaktieägare vars aktier representerar minst 10 procent av aktiekapitalet kan dock enligt 18:11 st. 1. kräva utdelning av hälften av vad som återstår av nettovinsten för året sedan vissa avdrag som framgår av paragrafen gjorts. Stämman behöver emellertid inte besluta om högre utdelning än fem procent av det egna kapitalet. Beslutar inte stämman enligt 18:1 om utdelning lär därmed minoritetsaktieägaren vara ganska villig att sälja sina aktier på frivillig basis. Vad det gäller aktieägaravtalet torde i vart fall vara obligationsrättsligt giltigt. Detta betyder att ni troligtvis måste godta det priset som framgår av aktieägaravtalet. För kunna ge ett säkert svar på denna fråga måste emellertid en helhetsbedömning av aktieägaravtalet, bolagsordning m.m. beaktas. Jag föreslår att ni kontaktar en expert på området för att få den frågan besvarad.
Michael WittingRådgivare