FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/04/2007

Nekad återgå i tjänst

Jag har varit tjänstledig för studier i snart två år och ska snart återgå till mitt arbete. Nu hävdar arbetsgivaren att jag bara kan återgå om det finns arbete. Jag har varken sagt upp mig eller blivit uppsagd, kan de då neka mig att återgå i tjänst efter avslutad tjänstledighet? Nu ska de eventuellt varsla folk pga arbetsbrist. Jag är en av de längst anställda på företaget. Kan de frångå turordningsreglerna för att jag varit tjänstledig? Tyvärr har jag inget skriftligt angående tjänstledigheten och vi har nu en ny VD på företaget. Jag har dessutom varit föräldraledig ett år innan min tjänstledighet.

Lawline svarar

Hej, Jag förutsätter att du har en tills vidare anställning. Lagen om anställningsskydd se http://lagen.nu/1982:80 reglerar den anställdes rätt. På vissa punkter får det göras avvikelser från lagen genom ett kollektivavtal. Din arbetsgivare har inte sagt upp dig alls och du är således fortfarande anställd. En uppsägning från arbetsgivarens sida måste vara sakligt grundad (7 §). Om det finns annat arbete för dig och en omplacering därför är möjlig finns inte en saklig uppsägningsgrund! Att företaget har bytt VD ska inte påverka din anställning, dina rättigheter och skyldigheter kvarstår. Är det fråga om en övergång av företaget ses det inte heller som en saklig grund till uppsägning. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska arbetsgivaren precis som du säger utgå från turordningsregler i lagen (22 §). Om det finns flera driftenheter kan turordningar fastställas för varje enhet för sig. Turordningen utgår från de anställdas anställningstid på företaget. Självklart räknas även den tiden du varit tjänstledig och föräldraledig. En uppsägning ska vara skriftlig (8 §). Arbetsgivaren är också skyldig att upplysa hur man ska agera om man anser att uppsägningen är ogiltig. En uppsägning från din sida kan förvisso vara muntlig men då ska det vara en uttrycklig uppsägning. Uppsägningstiden beror på ditt avtal och hur länge du varit anställd. Efter fyra års anställning har du till exempel rätt till tre månaders uppsägningstid. En arbetsgivare som bryter mot lagen, till exempel mot turordningsreglerna, kan bli skadeståndsskyldig (38 §). Du har en månad på dig att yrka en ogiltigförklaring till en uppsägning. En skadeståndstalan ska göras inom fyra månader från det att arbetsgivaren bröt mot en regel. Jag råder dig att tala med facket om du är med i det. Med Vänlig Hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare