FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/04/2007

Brytande av rökförbud som uppsägningsskäl

Rökförbud infördes på vårt sjukhus. För att personal ska "få" röka ska man stämpla ut , byta om och gå till uppsatta kurer .Om man bryter mot detta så får man en varning tre gånger , sedan avsked. Många frågar nu mig som fackligt ombud om detta är skälig sak för avskedande:Vi har flex. Kan man då vid fika stämpla ut och gå och röka om det inte hindrar arbetet?

Lawline svarar

Hej! En arbetstagares skiljande från anställningen riktad från arbetsgivarens sida kan indelas i tre grupper: Uppsägning på grund av arbetsbrist, uppsägning på grund av personliga skäl och avskedande. Bestämmelser om dessa frågor finns i Lagen om anställningsskydd LAS, se http://lagen.nu/1982:80 . Ett avskedande får endast ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, se 18 § LAS. Det rör sig alltså vid avskedande om mer allvarliga fall där arbetstagaren har ”gjort sig skyldig till sådant avsiktligt eller grovt vårdslöst förfarande som rimligen inte skall behöva tålas i något rättsförhållande” som det heter i propositionen till lagen (prop. 1973:129 s. 254 f.). Ett exempel kan vara att arbetstagaren har begått brott på arbetsplatsen. I ert fall skulle det vara svårt att tänka sig att avsked skulle lagligen kunna ske endast på grund av att en arbetstagare till exempel inte bytt om, eller gått och rökt någon annanstans än till en uppsatt kur. Endast i extrema fall, såsom att arbetstagaren vid upprepade tillfällen gått runt och medvetet blåst rök i patienters ansikten, skulle man kunna diskutera anledning till avsked. I ert fall är det snarare anledning att bedöma om saklig grund för uppsägning på grund av personliga skäl kan föreligga till följd av brytande av restriktionerna i rökförbudet. Saklig grund krävs alltså för uppsägning av arbetstagaren från arbetsgivarens sida, se 7 § LAS. Viktigt är att innan själva bedömningen fastställa att personen det rör sig om verkligen omfattas av anställningsskydd, se 1 och 6 § LAS. Under provanställning behöver arbetsgivaren inte saklig grund för uppsägning. Bedömningen av saklig grund sker mot bakgrund av alla relevanta omständigheter. De skäl som anförs för uppsägning får bedömas mot bakgrund av såväl anställningsavtalet som kollektivavtalet och beror på vilken typ av anställning det rör sig om. På ett sjukhus är det förstås i högre grad motiverat att skydda omgivningen mot tobaksrök. Detta har ansetts så viktigt att ett rökförbud på sjukhus stadgas i 2 § 2 punkten Tobakslagen, se http://lagen.nu/1993:581 . Det att svårt att svara på om saklig grund skulle föreligga generellt sett vid överträdelse tre gånger av förbudet, utan detta får avgöras från fall till fall. Generellt kan sägas att kravet på saklig grund vid personliga skäl är ganska högt ställt. Att någon vid tre tillfällen endast glömt att byta kläder vid rökpaus tror jag knappast skulle godtas som saklig grund för uppsägning, men om någon av ren ovilja rökt i patienters närmiljö skulle saken vara en annan. Jag förstår inte riktigt på din fråga vad som skulle vara ett brytande mot förbudet i att gå och röka på fikarasten. Så länge patienterna och personalen inte påverkas i större omfattning än vid en normal tillåten rökpaus så skulle jag ha svårt att tro att saklig grund för uppsägning skulle kunna ske. Sammanfattningsvis kan alltså sägas att högre krav på arbetstagarna måste kunna ställas vad gäller rökning på sjukhus än på en mer ”normal” arbetsplats. Att någon har brutit mot förbudet vid tre tillfällen skulle förmodligen inte utgöra saklig grund för uppsägning på grund av personliga skäl, så länge det endast har skett för att arbetstagaren till exempel glömt att byta om. Om en uppsägning skulle ske har arbetstagare och fackförening en rätt till överläggning med arbetsgivaren, 30 § LAS. Om arbetsgivaren trots invändningar från fackförening säger upp personen kan tvisten föras till Arbetsdomstolen. En annan aspekt av din fråga är den rättsliga betydelsen av pauser i arbetet. 17 § Arbetstidslagen, se http://lagen.nu/1982:673 , stadgar arbetstagarens rätt till pauser i arbetet. Dessa pauser ska räknas in i arbetstiden. Även Medbestämmandelagen kan vara av betydelse i dessa sammanhang, se http://lagen.nu/1976:580 . Du kan få hjälp i dessa frågor genom att kontakta jurister på din fackförening. Jag hoppas att mitt svar åtminstone gett viss vägledning. Med vänlig hälsning,
Emil JohanssonRådgivare