FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2007

Uppsägningstid enligt 11§ LAS

Hej, jag har skrivit på ett avtal att jag har två månaders uppsägning. I LAS står det en månad (jag har varit anställd i 11 månader). Har jag rätt att gå efter en månad eller måste jag jobba kvar i två månader? Inget kollektivavtal finns. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Precis som du säger stadgar 11 § i lagen om anställningsskydd (LAS) http://lagen.nu/1982:80 att en månad gäller som minsta uppsägningstid för både arbetsgivare och arbetstagare. Minsta innebär att arbetsgivare och arbetstagare får avtala om längre uppsägningstid vid arbetstagares uppsägning, vilket i ditt fall betyder att din uppsägningstid är två månader. Med vänlig hälsning,
Rådgivare