Arvsavstående i konkurs

Kan en person som gjort personlig konkurs ( ej avslutad )

göra ett arvsavstående till sina barn ?

Lawline svarar

Hej!

Lagen som reglerar konkurser heter konkurslag (1987:672), KonkL. Lagen finner Du på www.lagenl.nu.

I 3:1 KonkL stadgas:”Sedan ett beslut om konkurs har meddelats, får gäldenären inte råda över egendom som hör till konkursboet. Han får inte heller åta sig sådana förbindelser som kan göras gällande i konkursen.” Skulle gäldenären handla i strid mot det blir rättshandlingen, enligt den huvudregel som fastslås i förevarande bestämmelse, ogiltig oavsett medkontrahentens goda tro. Det är alltså en mycket stark regel. Det innebär att konkursgäldenären efter konkursbeslutet inte får avhända sig egendom som tillhörde honom vid fryspunkten, konkursbeslutet. Egendom som inte hör till konkursboet kan gäldenären däremot förfoga över som vanligt (prop.1975:6 s. 187).

Den avgörande frågan är hur ett kommande arv räknas. Jag utgår ifrån att arvet inte räknas som arvtagarens egendom förrän arvlåtaren avlidit. Att ett kommande arv skulle ingå i ett konkursbo verkar inte rimligt och ett arvsavstående skulle därför vara möjligt att göra. Om arvet däremot i princip redan tillfallit personen innan konkursbeslutet räknas det som hans egendom och han kan inte avhända sig det, men då är det inte fråga om ett arvsavstående, utan en helt vanlig gåva, något som en person försatt i konkurs inte kan företa enligt 3:1 KonkL.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Rådgivare