FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/04/2007

Förutsättning för fotboja

Hej! Om man är dömd till 10 månaders fängelse har man då chans att få fotboja, har arbete och bostad?

Lawline svarar

Hej! Förutsättningar för fotboja för dömd regleras i Lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll, se http://lagen.nu/1994:451 . Den viktigaste förutsättningen är att fängelse i högst 6 månader dömts ut, det är alltså inte möjligt att få fotboja istället för fängelse vid en utdömd fängelsepåföljd om 10 månader, se 1 § i lagen. Med vänlig hälsning,
Emil JohanssonRådgivare