FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/04/2007

Vad är ett kontraktsbrott?

Om jag började arbeta på ett bemanningsföretag samma dag som jag skulle på en anställningsinterjuv, och jag fick det arbetet. Jag kunde börja arbeta omgående. Då säger dom på bemanningsföretaget att jag har två veckors uppsägningstid och att det är ett kontraktsbrott om jag går tidigare. Vaf innebär ett kontraktsbrott?

Lawline svarar

Ett kontraktsbrott föreligger när du inte följer vad ni har kommit överens om i ert avtal. Förmodligen står det i ditt anställningsavtal med bemanningsföretaget att uppsägningstiden är två veckor, dvs. du måste meddela företaget om att du vill sluta två veckor i förväg. Eftersom du slutade jobba utan att meddela i förväg har du inte levt upp till denna skyldigthet. Det är ett kontraktsbrott. Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare