FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/04/2007

Förlängning av uppsägningstiden

Jag har en tillsvidareanställning med tre månaders uppsägningstid. Jag har valt att tacka ja till ett annat jobb med start om fem månader. För att vara "schysst" mot min nuvarande arbetsgivare, vill jag meddela så snart som möjligt så att en ersättare kan hittas fortare. Kan jag begära förlängning av uppsägningstiden till fem månader?

Lawline svarar

Hej. Förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare regleras ytterst av anställningsavtalet. Minsta uppsägningstid är emellertid enligt LAS 11§ 1 månad och i övrigt kan arbetstagaren ha rätt till längre uppsägningstid än avtalat beroende på den sammanlagda anställningstidens längd. Om anställningstiden varat i över 8 år men mindre än 10 år har du rätt till 5 månaders uppsägningstid. Om din anställningstid varat mer än 6 år men mindre än 8 år har du rätt till 4 månaders uppsägningstid. Om din anställningstid varat kortare tid än 6 år har du ingen arbetsrättslig grund för rätt till förlängning av din uppsägningstid. I sådana fall får man se om en sådan rätt kan finnas i anställningsavtalet, något som emellertid är mycket ovanligt. Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare