FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/04/2007

Ändrade arbetsuppgifter och uppsägningstid

Jag jobbar som nattssk på ett privatäldreboende. Fom den 1 mars tillkom ansvar för ett ett annat boende med telefonrådgivning samt vb åka ditt ensam med taxi nattetid. Jag fick aldrig möjlighet att påverka mina anställningsvillkor och får ingen ersättning för ökad ansvar. Får man bara ställa mig inför fakta? Får jag säga upp mig med uppsägningns tid på en månad?

Lawline svarar

Enligt domstols vägledande avgöranden, rättspraxis, gäller att det är arbetsgivaren som ensidigt kan bestämma exempelvis vilka arbetsuppgifter en anställd skall utföra eller hur uppgifterna skall fördelas mellan flera anställda. Detta gäller under förutsättningen att ditt anställningsavtal eller ett eventuellt kollektivavtal på arbetsplatsen inte säger att något annat skall gälla. Har du personligen eller via din fackförening inte avtalat specifikt om vilka dina arbetsuppgifter är, så har arbetsgivaren långtgående möjligheter att ändra/bestämma vilka dina arbetsuppgifter skall vara. (Litteratur: Tore Sigeman, ”Arbetsrätten”, Norstedts juridik, 2001, sidan 78). Angående en eventuell ökad/ändrad lön till följd av de förändrade arbetsuppgifterna är mitt tips att individuellt försöka löneförhandla upp en högre lön alternativt försöka ta hjälp av facket i frågan. Du har alltid rätt till 1 månads uppsägningstid. Du har även rätt till längre uppsägningstid, det vill säga om du vill stanna längre än 1 månad på arbetsplatsen, beroende på hur länge du har jobbat hos arbetsgivaren. Har du exempelvis arbetat minst 2 år men kortare än 4 år hos arbetsgivaren har du rätt till 2 månaders uppsägningstid. Se § 11 lagen om anställningsskydd http://www.lagen.nu/1982:80 för fler alternativ.
Susanne SjölanderRådgivare