FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2007

Betydelse av erinran till anställd

HEJ, VAD INNEBÄR DET NÄR EN ERINRAN GES TILL EN ANSTÄLLD PÅ EN ARBETSPLATS OCH VAD KAN DET BLI FÖR KONSEKVENSER? TACK PÅ FÖRHAND

Lawline svarar

Hej, En erinran har ingen egentlig legaldefinition men avser i regel en varning som arbetsgivaren utfärdar till arbetstagaren om att anställningen är i fara. Arbetstagaren har vidtagit ett beteende som enligt arbetsgivaren inte är acceptabelt och därför kan rendera i uppsägning från tjänsten om beteendet inte upphör. Enligt 7§ LAS ska en uppsägning vara sakligt grundad. Om uppsägningen beror på arbetstagarens personliga förhållanden är det upp till arbetsgivaren att styrka detta. Arbetsgivaren bör normalt erinra arbetstagaren om sådan misskötsamhet som enligt arbetsgivarens uppfattning har betydelse för anställningsförhållandets bestånd. Tanken är att en uppsägning inte skall framstå som överraskande eller omotiverad. De närmare krav som ställs på klargöranden från arbetsgivarens sida är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet, men som regel krävs att arbetstagaren åtminstone fått en otvetydig varning om att hans anställning är i fara. Således kan även mindre allvarliga förseelser, såsom sena ankomster, utgöra tillräcklig grund för uppsägning om förseelserna upprepas efter det att arbetsgivaren klarlagt att beteendet inte tolereras (se AD 2000 nr 12). Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare