FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/04/2007

Uttag av sparade semesterdagar

Kan arbetsgivaren neka uttag av samtliga sparade semesterdagar tillsammans med uttag av sommarsemester, 17 plus 35 dagar. Semeesteransökan inlämnades 9 månader innan avsedd semester.

Lawline svarar

Hej! Det kanske låter vagt men när det kommer till semesterförläggning så är det till stor del en fråga om förhandlingar. Lagen som reglerar semester heter Semesterlagen och Du finner den http://lagen.nu/1977:480 . Aktuella bestämmelser är 18-23 §§. I 20§ anges att Du har rätt att ta ut Din semester det året Du önskar, om inte särskilda skäl föreligger mot det. Begreppet ”särskilda skäl” är något vagt, men generellt kan man säga att arbetsgivaren ska kunna visa på ett reellt skäl som gör att han måste neka semester vid detta tillfälle. I slutändan är det dock upp till arbetsgivaren att godkänna förläggning av semester, bortsett från vissa tvingande regler som t.ex. rätten till sammanhängande semester under sommarmånaderna enligt 12§. Det är dock enligt min mening inte helt omöjligt att arbetsdomstolen skulle acceptera nekad semester, under förutsättning att det inte är lätt att få en ersättare för dig och med tanke på att det rör sig om en längre period. Allt beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Det faktum att Du ansökt om semester i väldigt god tid (ansökan ska enligt 19§ för övrigt ske samtidigt som årets vanliga semester förläggs) talar definitivt till Din fördel men är som jag ser det trots allt ingen garanti. Mvh
Ida ForssRådgivare