FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/04/2007

Innebörden av ett hembudsförbehåll

Hej Jag äger 50% av aktierna i ett litet 2 mans AB. Försäljning av aktierna regleras av ett hembuds avtal. Vad händer om inte den andre parten vill köpa mina 50%? Kan jag på något sätt framtvinga en försäljning av min andel eller på annat sätt sköta försäljningen?

Lawline svarar

Hej! Ett hembudsförbehåll enligt ABL 4 kap 27-36 §§, se http://www.lagen.nu/2005:551#K4P27. innebär att en aktieägare eller annan (de som hembudsavtalet omfattar) har rätt att lösa en aktie som sålts till någon annan. En aktieägare kan alltså sälja sina aktier till vem som helst och de som omfattas av hembudsavtalet får sedan ta ställning till om de accepterar den nye ägaren. Gör de inte detta har de alltså rätt att lösa ut aktierna av denne. Vid hembud ligger anmälningsskyldigheten på den som förvärvat aktierna och alltså inte på den som säljer. Förvärvet skall genast meddelas bolagets styrelse som därefter underrättar de som är berättigade att lösa aktierna. Att den andre aktieägaren inte vill köpa dina aktier är alltså inget hinder mot försäljning men han har däremot en möjlighet att lösa aktierna om han inte accepterar förvärvaren. Med vänlig hälsning,
Rådgivare