FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2007

Från provanställning till tidsbegränsad anställning

Får en provanställning övergå till en tidsbegränsad anställning? Får man ha flera tidsbegränsade (begränsade till en månad)anställningar efter varandra under en 7 månaders period?

Lawline svarar

Hej! Enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) ska en provanställning övergå i en tillsvidareanställning såvida inte arbetsgivaren (eller arbetstagaren) senast vid tidpunkten för prövotidens utgång lämnar besked om att anställningen inte ska fortsätta (det är arbetsgivaren som har bevisbördan för att besked lämnats). Dessutom ska arbetsgivaren enligt 31 § LAS, minst två veckor innan prövotiden löper ut, skriftligen meddela arbetstagaren om att anställningen inte ska fortsätta. Görs inte det, innebär inte detta att anställningen övergår i en tillsvidareanställning, men arbetstagaren kan ha rätt till skadestånd. Mot denna bakgrund borde det inte finnas något utrymme för att själva provanställningen (som ju även den är en tidsbegränsad anställning) övergår i en ny tidsbegränsad anställning. Huruvida man får ha flera tidsbegränsade anställningar efter varandra under en period om sju månader, kan sägas att det först och främst finns olika former av tidsbegränsade anställningar. Som jag förstår frågan skulle det här röra sig om en överenskommen visstidsanställning enligt 5 a § LAS. Enligt detta lagrum får en sådan anställning, inte vara längre än tolv månader under en tre års period, och ingen avtalsperiod får vara kortare än en månad – att sålunda inneha sju stycken tidsbegränsade anställningar om sammanlagt sju månader (d.v.s. där varje tidsbegränsad anställning varar en månad) borde således inte vara ett problem. Man bör även uppmärksamma begränsningen om att en arbetsgivare vid en och samma tidpunkt högst får ha fem anställda med överenskommen visstidsanställning.
Lawline RådgivareRådgivare