FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/04/2007

Påtvinga sommarsemester?

Kan arbetsgivaren beordra den anställde att ta minst 4 veckor i rad under sommaren, altså ej 2 eller 3 veckor.

Lawline svarar

Hej! Förläggning av semesterledighet regleras i Semesterlagen som Du finner http://lagen.nu/1977:480. De aktuella reglerna återfinns i 10-15 §§. Enligt 12§ så har arbetstagaren en lagstadgad rätt att få en sammanhängande ledighetsperiod på minst fyra veckor i rad under perioden juni-augusti. Dock har jag inte lyckats finna någon bestämmelse som säger det motsatta, att en arbetstagare skulle ha rätt att slippa sammanhängande semester. Det finns inte heller någon regel som säger att arbetstagaren kan tvinga sina anställda att ta mer semester än vad de önskar, dock har man som bekant bara rätt att spara 5 dagar per år. Förläggning av semester består till stor del av förhandlingar, vilka enligt 10§ ska ske i enlighet med bestämmelserna i 10-17 §§ i Lagen om medbestämmande i arbetslivet som återfinns http://lagen.nu/1976:580 . Som vanligt då det gäller arbetsrättsliga bestämmelser i Sverige så går reglerna att omförhandla i kollektivavtal, så det är alltid en god idé att kontrollera vad avtalet på Din arbetsplats säger. Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare