FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt13/04/2007

Lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar

Enligt 1949:345 Lag om rätten till arbetstagares uppfinningar, kan man läsa att lärare vid universitet inte omfattas av lagen. Vad händer om jag har en deltidsanställning på ett universitet och på ett företag, och uppfinningen faller inom företagets verksamhetsområde? Kan företaget hävda rätten till uppfinningen?

Lawline svarar

Hej! Lagen säger att lärare vid universitet inte skall "i denna egenskap" anses såsom arbetstagare enligt lagen. Som jag har förstått frågan så har Ni två anställningar. Om uppfinningen faller inom företagets verksamhetsområde är lagen tillämplig eftersom Ni här inte har agerat i egenskap av lärare vid ett universitet, utan som anställd vid företaget. Vänligen,
Rådgivare