FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/03/2007

Besked uppsägning

Om arbetsbrist föreligger pga. av lönsamhetsproblem och den tillsvidareanställde är sjukskriven, måste man vänta tills personen är frisk för att delge honom/ henne beslutet eller kan man skicka bud med underskrift till hemadressen? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Hur uppsägningen ska gå till regleras i 8-10 §§ lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 8 § LAS ska uppsägningen vara skriftlig och enligt 10 § LAS ska uppsägningsbeskedet lämnas till arbetstagaren personligen såvida detta inte skäligen kan krävas. I sådana fall får beskedet istället sändas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress. Uppsägning anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen. Om arbetstagaren dock inte kan anträffas och ett uppsägningsbesked har sänts i brev på ovan angivet sätt, ska uppsägning anses ha skett tio dagar efter det att brevet lämnades till posten för befordran. Mot denna bakgrund torde det hela vara att se som en skälighetsbedömning med beaktande av omständigheterna i det enskilda fallet, d.v.s. om det skäligen inte kan krävas att uppsägningsbeskedet lämnas till arbetstagaren personligen.
Lawline RådgivareRådgivare