FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/04/2007

Hur skall föräldraledighet förläggas?

Hejsan, Jag är chef för en inköpsavdelning och har en dam som nu vill komma tillbaka och jobba 38 %. Hon vill jobba torsdagar och fredagar med förkortad arbetsdag, därför blir det 38 %. Detta passar inte avdelningen. Inköp är beroende av en kontinuerlig verksamhet och är inget man bara utför på en torsdag och fredag. Vi svarade detta till damen ifråga och hon svarar då att enligt 6 § har hon rätt till delledighet med föräldrapenning och det är OK för oss men vi vill att damen jobbar alla dagar i veckan. Barnet är ca 12 månader nu. Är arbetsgivaren helt i händerna på arbetstagaren här? Vilka krav har arbetsgivaren rätt att ställa? Vilka krav måste arbetstagaren gå med på? Kan arbetsgivaren kräva att hon jobbar exakt 12,5 %, 25 %, 50 % eller 75 %? Måste arbetsgivaren gå med på 38 %? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Enligt 6 § föräldraledighetslagen (som du hittar http://www.lagen.nu/1995:584#P6 ) har en förälder som tar ut tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels föräldrapenning rätt till motsvarande förkortning av arbetstiden. För att få ut tre fjärdedelars föräldrapenning och därmed motsvarande föräldraledighet får arbetstagaren inte arbeta mer än en fjärdedel, denne kan dock arbeta mindre än en fjärdedel. I ditt fall skulle arbetstagaren alltså kunna arbeta 38 % men endast få ersättning med 50 %. Det går emellertid inte att arbeta 38 % och få ersättning med 75 %. Arbetsgivaren och arbetstagaren skall tillsammans komma överens om hur föräldraledigheten skall förläggas. Kan en överenskommelse inte komma till stånd skall föräldraledigheten förläggas på det sätt som arbetstagaren vill, förutsatt att verksamheten kan fortgå utan någon påtaglig störning. Vad som är en ”påtaglig störning” varierar från företag till företag. Ett stort företag är ofta mer flexibelt och inte lika beroende av enskilda arbetstagare som ett litet företag. Det är svårt för mig att avgöra i vilken mån föräldraledighet enligt arbetstagarens önskemål skulle påverka er verksamhet. Kanske går det att anställa en vikarie på deltid de dagar då arbetstagaren tar ut sin föräldraledighet? Det är upp till arbetsgivaren att bevisa att förläggningen av föräldraledighet medför en påtaglig störning i verksamheten. Arbetsgivaren får alltså gå emot arbetstagarens önskemål först då verksamheten inte kan fortlöpa utan större störningar, se http://www.lagen.nu/1995:584#P14 . Arbetsgivaren måste dela upp föräldraledigheten över veckodagarna eller inom den normala arbetstiden för arbetstagaren i fråga, något som inte kommer att skapa problem i detta fall. Om arbetsgivaren beslutar om föräldraledighet i strid med arbetstagarens önskemål måste fackorganisationen underrättas. Syftet med föräldraledighetslagen är att göra det lättare för småbarnsföräldrar att kombinera familjen och arbetet. Detta bygger bland annat på att arbetsgivaren är tillmötesgående och ställer upp på arbetstagarens önskemål. Arbetsgivaren kan inte kräva att verksamheten ska se likadan ut under föräldraledigheten, vissa störningar måste accepteras. Det är inte säkert att konflikten mellan arbetstagaren och dig kommer att leda till en framtida tvist, och beroende på hur trolig en tvist är kan problemet angripas på olika sätt. Skulle konflikten leda till en tvist måste arbetsgivaren kunna bevisa att förläggningen av föräldraledigheten skulle ha lett till en påtaglig störning av verksamheten, något som kan vara svårt. Med vänlig hälsning,
Rådgivare