FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/04/2007

Konkurrerande verksamhet

Hej Om man har sagt upp sig från sitt arbete för att starta en egenverksamhet inom samma yrkesgrupp,får man då inte under tiden starta ett ab utan måste man vänta till ens uppsägningstid gått ut? Vi är 2 st som sagt upp oss o start ett eget ab-men inte börjat bedriva vår verksamhet men blivit hotade av vår föredetta chef med stämmning pga detta. Kan han stämma oss?

Lawline svarar

I ett anställningsavtal mellan arbetsgivare och arbetstagare finns en grundläggande lojalitetsplikt för arbetstagaren. Det innebär att arbetstagaren inte får driva med arbetsgivaren konkurrerande verksamhet eller utnyttja företagsspecifik kunskap och företagshemligheter och därigenom skada sin arbetsgivare. Detta är ett nödvändigt skydd för att arbetsgivaren ska kunna anställa personal. Om ni bedriver en egen verksamhet som konkurrerar med den som er arbetsgivare bedriver kan det således tänkas att han vill stämma er på grund av att detta skadat honom och hans verksamhet. Frågan om verksamheten är konkurrerande har i praxis påverkats av bland annat arbetstagarens ställning i företaget, arbetstagarens möjligheter att utnyttja företagshemligheter och annat företagsspecifik information hos arbetsgivaren och vilken typ av verksamhet det gäller. Som arbetstagare har man givetvis rätten att säga upp sig och även att börja driva egen verksamhet inom det yrkesområde man har, men då man är anställd (även under uppsägningstid) har man lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare och kan inte bedriva konkurrerande verksamhet. Dessutom finns i vissa fall även i anställningsavtalet en konkurrensbegränsningsklausul som har som funktion att hindra att arbetstagaren under viss tid efter anställningen bedriver eller är verksam i konkurrerande verksamhet. Denna typ av klausul är i allmänhet tillåten om den inte är oskälig, framför allt när det gäller den tid som begränsningen gäller. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare