FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/04/2007

Rätt till vidareutbildning?

Hej! Jag har en fråga gällande arbetsrätt. Jag arbetar på ett större företag och har varit anställd i 17 år. Nu letade företaget efter personer som var intresserade att vidareutbilda sig och företaget betalade (lastbilskort). Jag ansökte med hopp om att ha en chans men tyvärr blev det inte så. De valde personer med lägre tid inom företaget och när jag frågade varför de utvalda fick och inte jag så kunde de ej svara. Jag har hört om godtyckliga saker inom arbetslivet, är detta möjligtvis sådant? Detta är visserligen toppen på isberget. Det värsta var när jag frågade så sa de att det inte spelade någon roll om jag arbetat länge eller var högpresterande utan de valde vem de ville. Får det gå till så här? Det var inte ens några personliga intervjuer och de andra är polare med cheferna.

Lawline svarar

En arbetsgivare kan i princip välja fritt vem denne vill anställa. Det finns diskrimineringsförbud som begränsar denna anställningsfrihet, liksom vissa regler om rätt till återanställning och förtur för deltidsanställda till heltidstjänst. I ditt fall verkar du inte ha blivit utsatt för diskriminering på grund av kön, etnicitet, religion, sexuell läggning eller funktionshinder. Som anställd kan du inte ställa krav på att få vidareutbilda dig i din arbetsgivares regi. Dina chefer har därför inte gjort något fel då de valde ut andra till utbildningen före dig, sett till den information du gett i frågan. Hälsningar
Rådgivare