FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/04/2007

Anställningsavtal beroende av anställningsstöd

Hej! Jag har precis anställt en person som var långtidssjukskriven. Personen arbetar deltid efter han har 50% arbetsförmåga och arbetsförmedlingen ger oss stöd (anställningsbidrag) för att anställa honom tillsvidare. Beslutet om anställningsbidraget baseras på ett års period och kan förnyas under 4år. Får vi skriva i anställningskontraktet att anställningen gäller så länge anställningsstödet från arbetsförmedlingen finns? och eventuellt med villkoret att stödet fortsätter med samma andel?

Lawline svarar

Hej, Lagen om anställningsskydd, se http://www.lagen.nu/1982:80, reglerar rättigheter och skyldigheter för arbetsgivare och arbetstagare. Lagen är enligt 2 § 2 st tvingande till arbetstagarens förmån. Det låter som avtalet ni skrivit med den före detta sjukskrivna gäller en tillsvidareanställning. För uppsägning krävs att saklig grund enligt 7 § föreligger. Lagen är tvingande och några inskränkningar i arbetstagarens rättigheter kan således inte göras. Det villkor ni vill reglera avtalet med är en otillåten inskränkning, vilken skulle bli ogiltig om ni infogade den i anställningsavtalet. Vad ni i princip vill göra är att avtala bort rekvisitet ”saklig grund” för uppsägning. Att ett indraget anställningsstöd skulle jämställas med ”saklig grund”. Detta är ingenting som man kan avtala bort och ett indraget anställningsstöd är i sig inte lika med saklig grund för uppsägning. Ni kan alltså inte skriva in i anställningskontraktet att anställningen endast gäller så länge anställningsstödet finns. Med vänlig hälsning,
Rådgivare