FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/03/2007

Preskription av succerade skuldebrev

Jag är enda arvtagaren till mina föräldrar. I efterlämnade papper har jag hittat ett skuldbrev daterat början av åttiotalet. Det har alltså gått lång tid sedan handlingen upprättades. Gäller skuldbrevet fortfarande och kan jag som arvtagare kräva betalning av skulden?

Lawline svarar

Hej. Enligt Preskriptionslagens 2 § preskriberas en fordran tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Ett preskriptionsavbrott sker t.ex. genom att gäldenären får ett skriftligt krav på betalning. Om så ej skett innebär det att du dessvärre förlorat rätten att begära betalning för fordringen. För lagrum se http://www.lagen.nu/. Mvh
Ola DavidssonRådgivare