FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/03/2007

Provanställning

Vi vill omplacera en tjej som är provanställd hos oss. Hon anställdes för en befattning men fick snart hoppa in på en annan tjänst p.g.a. personalbrist, trots att hon är underkvalifivcerad för tjänsten. Hon har nu arbetat där i drygt 4 månader. Nu när vi hittat lämplig, kvalificerad ersättare och vill flytta tillbaka henne till den tjänst hon först anställdes till vill hon inte gå med på detta. Hur gör vi? I hennes avtal står att hon är anställd för den ursprungliga tjänsten (alltså den hon nu inte vill ha), och hon är provanställd i ca 1 månad till.

Lawline svarar

Hej, Arbetstagaren har en arbetsskyldighet som sträcker sig inom anställningsavtalet ram. Det innebär att arbetstagaren i fråga är skyldig att utföra det arbete ni vill att hon skall utföra. En vägran att inte göra det är ett brott mot anställningsavtalet, vilket är saklig grund för uppsägning. Saklig grund krävs då tjänsten är en tillsvidareanställning. Kravet på saklig grund stadgas i 7 § lag om anställningsskydd, som ni hittar http://www.lagen.nu/1982:80. Denna regel blir aktuell först när provanställningen löpt ut och således övergått till en tillsvidareanställning. Lagrummet för provanställning finner ni i 6 §. Nu när anställningen fortfarande är en provanställning har ni dock möjlighet att utan anledning avsluta den vid utgången av sexmånadersperioden. Arbetstagaren måste meddelas om detta senast 14 dagar innan tiden löper ut, se 31 § samma lag. Ni kan helt enkelt berätta för er arbetstagare att hon är skyldig att utföra de uppgifter som hon anställdes för att göra. Alternativet för henne är helt enkelt att anställningen upphör. Vänligen,
Rådgivare