FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt18/03/2007

Löpande eller enkelt skuldebrev?

Jag ska låna en summa pengar av en bekant, och står i valet mellan att upprätta ett enkelt eller ett löpande skuldebrev. Vad är skillnaden, och vilka skäl finns att välja det ena eller det andra? Vilket alternativ är mest fördelaktigt för mig?

Lawline svarar

Hej, Ett löpande skuldebrev är upprättat så att det skall vara enkelt för borgenären att överlåta det och du kan då helt plötsligt behöva betala någon annan än den du lånat pengar av, den nye borgenären måste dock naturligtvis rätta sig efter de villkor som eventuellt uppställts i skuldebrevet. Själva skuldebrevet är en form av värdepapper. Ett enkelt skuldebrev är inte av den typ att det är meningen att de skall överlåtas utan betalningsskyldigheten kopplas till en viss person, fysisk eller juridisk. Detta kan dock överlåtas precis som en vanlig fordran. Detta alternativ är dock bättre för dig som gäldenär då det fungerar mer som en vanlig fordran, själva skuldebrevet är bara ett bevis på att skulden uppkommit och således kan den nya borgenären aldrig få bättre rätt mot dig en vad den ursprungliga borgenären hade. (vilket de i viss utsträckning kan få när det gäller löpande skuldebrev) Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare