FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt25/03/2007

Ändring av bostadsrättsförenings stadgar

Hej! Har fått ett svar från Ingela Höggren angående ändring i stadgarna betr nedfallen puts i brh tak där det för närvarande är innehavaren som skall åtgärda taket. Ingela skriver att det är giltigt att stadgan ändras så att föreningen skall stå för skadan "om samtliga röstberättigade är eniga om detta". Räcker det inte att samtliga deltagande i årsstämman är eniga eller måsta alla i föreningens 93 st medlemmar vara eniga om detta beslut?

Lawline svarar

Hej, Eftersom ändringar i en bostadsrättsförenings stadgar påverkar samtliga medlemmars villkor "retroaktivt", d.v.s. efter medlemskapets början, är kraven på ändring högt ställda. Även i andra typer av organisationer såsom andra ekonomiska föreningar, aktiebolag osv., finns på motsvarande sätt högt uppställda regler som skyddar grunderna i organisationen. I Bostadsrättslagens 9 kap 23-25 §§ (som du kan läsa http://lagen.nu/1991:614#k9p23) återfinns reglerna om ändring av stadgar i en bostadsrättsförening. Där står att ett beslut om ändring av en bostadsrättsförenings stadgar är giltigt om samtliga röstberättigade i föreningen är ense om det. Beslutet är även giltigt, om det har fattats på två på varandra följande föreningsstämmor och minst två tredjedelar av de röstande på den senare stämman gått med på beslutet. Det finns vissa specialregler där ännu högre majoritet gäller men dessa är ej aktuella i detta fall. Observera att ett beslut om ändring av stadgarna genast skall anmälas för registrering. Beslutet får inte verkställas förrän registreringen har skett. Om det skulle finnas en föreskrift i stadgarna om att en viss bestämmelse inte får ändras utan regeringens tillstånd, får inte heller föreskriften ändras utan regeringens tillstånd, om den har tagits in i stadgarna på grund av lag eller annan författning eller efter regeringens medgivande. Lycka till!
Ingela HöggrenRådgivare