FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/03/2007

Provanställningens längd

Vad har arbetsgivaren för rättigheter när det gäller en anställd som varit sjukskriven hälften av sin 6-månaders provanställning? Visst går det att avbryta provanställningen, men det kan kännas åtminstone moraliskt fel att säga upp en som är sjuk och inte ens fått möjlighet att riktigt pröva på arbetet. Finns det någon automatik som gör att provanställningen kan förlängas med motsvarande tid som personen varit sjuk? Eller måste saken förhandlas med vederbörande (vilket också känns svårt när personen inte är frisk)? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Enligt lagen om anställningsskydd så får prövotiden vid en provanställning vara högst sex månader (om inget annat stadgas i kollektivavtal). Se http://lagen.nu/1982:80#P6. Det finns inga uttalanden eller rättsfall på huruvida en prövotid kan förlängas vid händelse av sjukdom eller liknande. Det som diskuteras gällande bestämmelsen är huruvida det föreligger ett prövobehov eller inte. En prövoställning kan också alltid sägas upp i förtid om det inte avtalats något annat mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. En anställd med provanställning har således ingen självständig rätt till att få arbeta i 6 månader. Vill arbetsgivaren säga upp arbetstagaren innan prövotiden gått ut skall detta göras 14 dagar innan uppsägningen får verkan. Detsamma gäller om arbetsgivaren inte vill att provanställningen skall övergå i en tillsvidareanställning vid prövotidens utgång, något som annars sker automatiskt. Se http://lagen.nu/1982:80#P31. En uppsägning av en provanställning behöver inte förhandlas med den anställde, det räcker med det nyss nämnda meddelandet. Det finns heller inget som säger att arbetsgivaren måste motivera varför han inte vill ha arbetstagaren kvar, så länge arbetsgivaren inte bryter mot diskrimineringslagstiftning eller liknande. Mvh
Rådgivare