FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt31/03/2007

Verkan vid utebliven eller felaktig CE-märkning

#GODKÄNN EJ - LÅNGT SVAR Vilken risk löper man om man tillverkar en produkt och sätter den på den europeiska marknaden utan att CE-märka denna, trots att så krävs?

Lawline svarar

CE-MÄRKNING CE-MÄRKNINGEN syftar till att skapa en gemensam standard för produkter inom EG:s inre marknad. CE-märkningen innebär att tillverkaren garanterat att produkten uppfyller vissa grundläggande säkerhetskrav. Jag inleder mitt svar på din fråga med att ange en lista över de produkter som måste CE-märkas ( se 1 § Lagen om CE-märkning): Elektriska produkter - lågspänningsutrustning (73/23/EEG) Enkla tryckkärl (87/404/EEG Leksaker (88/378/EEG) Byggprodukter (89/106/EEG) Elektromagnetisk kompatibilitet (89/336/EEG) Personlig skyddsutrustning (89/686/EEG) Icke-automatiska vågar (90/384/EEG) Medicintekniska produkter - Aktiva implantat (90/385/EEG Gasapparater (90/396/EEG) Värmepannor (92/42/EEG) Medicintekniska produkter (93/42/EEG) Explosiva varor för civilt bruk (93/15/EEG) Utrustning och säkerhetssystem i explosionsfarliga omgivningar (94/9/EG Fritidsbåtar (94/25/EG) Hissar (95/16/EG) Tryckbärande anordningar (97/23/EG) Maskiner (98/37/EG) Medicintekniska produkter - In vitro diagnostik (98/79/EG) Radio- och teleterminalutrustning (1999/5/EG) Linbanor (2000/9/EG) Bulleremissioner från utomhusutrustning (2000/14/EG) Energieffektivitetskrav - kopplingsdon till lysrör (2000/55/EG Mätinstrument (2004/22/EG) RÄTTSLIG VERKAN VID UTEBLIVEN CE-MÄRKNING Om din produkt tillhör dessa katgeorier så rekommenderar jag dig starkt att göra en korrekt CE-märkning. Detta innebär att din produkt måste märkas i enlighet med de krav som anges i dessa direktiv. Dessa direktiv är oftast införlivade i svensk rätt i olika lagar, ex. byggproduktlagen (1992:1535). Enbart produkter som uppfyller kraven i dessa direktiv får ha ett CE-märke. Om en produkt har CE-märkts trots att den inte överensstämmer med de krav som gäller för CE-märkning, skall den som ansvarar för CE-märkningen omedelbart vidta rättelse så att överträdelsen upphör ( 5 a § Lagen om CE-märkning). Om du ej uppfyller kraven i direktivet men ändå märker din produkt med ett CE-märke så kan du drabbas av straff i form av böter ( se 7 § Lagen om CE-märkning). Om du måste ha en CE-märkningen på din produkt men ej har det kan din tillsynsmyndighet meddela dig ett föreläggande att följa de tekniska skyddskraven som följer av direktiven och lagarna och ofta meddela dig vite ( se exempel 9-11 §§ i Lagen om tekniska egenskapskrav på byggnader). Eftersom jag inte vet vilken produkt som du syftar på saknar jag information om att uttala mig mera utförligt. Normalt sett så måste du som tillverkare uppfylla åtskilliga tekniska egenskapskrav innan du kan släppa din produkt fri på marknaden och försummar du denna plikt kan du stoppas av tillsynsmyndigheten vid äventyr om vite att sälja din produkt. Så sammandattningsvis så rekommenderar jag dig återigen starkt att rätta dig efter alla tekniska egenskapskrav som krävs enligt dessa direktiv och olika lagar.
Jacob ÖbergRådgivare