FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt09/12/2005

Finns hinder för att kopiera annans nattklubbskoncept?

hej jag undrar om jag kan använda mig utav en annans internationellt nattklubbs namn o koncept o bilder som heter papagayo i sverige.

Lawline svarar

Hej! När det gäller att ta en annans nattklubbs namn och koncept uppkommer frågan om ansvar för varumärkesintrång kan föreligga. För att svaret skall vara jakande måste antingen varumärket Papagayo vara internationellt registrerat, nationellt registrerat i Sverige eller inarbetat i Sverige eller den del av Sverige där ni ämnar bedriva er verksamhet. Är alltså varumärket papagayo registrerat kommer ni om ni skapar ett identiskt varumärke göra er skyldiga till varumärkesintrång. Om varumärket inte är registrerat kan ni fortfarande göra er skyldiga till varumärkesintrång om följande förutsättningar är uppfyllda. 1. Inarbetning - är Papagayos varumärke inarbetat i Sverige inom en betydande krets till vilken nattklubben riktar sig. Alltså kör Papagayo klubb även i Sverige och känner festande människor till klubben är kravet på inarbetning uppfyllt. Är varumärket endast inarbetat i viss del av landet sträcker sig dock inte skyddet utanför detta område. 2. Varuslagslikhet - Varumärket Papagayo omfattas endast av skydd om ni erbjuder samma eller liknande tjänster vilket verkar vara fallet. 3. Brist på särskiljningsförmåga - Är varumärkena så lika att de anses förväxlingsbara föreligger intrång i varumärkesrätten. Frågan är här om Papagayo har en särpräglad logga eller på annat sätt grafiskt utmärker sig. Om så är fallet blir ni ansvariga för varumärkesintrång om ni kopierar designen rakt av eller endast ändrar marginellt. Vad rör själva namnet Papagayo som skyddsobjekt är det möjligtvis att anse som ett ord vilket i sig inte kan registreras och innehar därmed inte skydd. Vid bedömningen tas alla faktorer med och ju större särskiljningsförmåga Papagayo har jämfört med andra varumärken i samma bransch desto större är risken för förväxling. Detta är en täckande redogörelse för varumärkesskyddets innebörd vilket är det mest relevanta för er. Tar ni exempelvis upphovsrättskyddade bilder från Papagayos hemsida till eran marknadsföring eller funderar på att registrera företag med samma namn tillkommer ytterligare hinder i form av lagar om upphovsrättsskydd och firmaskydd.
Rådgivare