FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/03/2007

Uppsägning under mammaledighet

Hej,min chef ringde idag och talade om för mig att de helst vill "köpa ut mig" med "några månadslöner" från min fasta tjänst som inredare/säljare. Jag är 45 år i år och fastanställd på företaget sedan år 2000. Anledningen till detta påstås vara att jag varit "borta så länge."Jag har fått 2 st barn år 2003 och 2005 (har inte arbetat mellan barnen, det kändes inte aktuellt att gå in när jag var i åttonde månaden och dessutom hade föräldraledighet kvar)jag är fortfarande föräldraledig tom juli 2007. Då det var tänkt att jag skulle börja arbeta igen.Detta var ok då jag hade ett möte min chef i somras (2006)vi kom överens om att jag börjar i augusti när jag fått dagisplats till den lille. Nu har det blivit problem,med en intern omflyttning av en man som tydligen skall ha mitt arbete i stället. Eftersom "du varit borta så länge; och vi har nytt datasystem...Jag som har arbetat som säljare i hela mitt liv, skulle jag ha glömt allt medan jag födde barn?? Vad gör jag, detta måste väl vara helt galet?Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej, Enligt lagen om anställningsskydd (LAS), som du hittar http://www.lagen.nu/1982:80 , måste en uppsägning, som det ju i princip är frågan om i ditt fall, vara sakligt grundad. Saklig grund kan föreligga på grund av antingen arbetsbrist eller omständigheter som är hänförliga till arbetstagaren personligen. Att en person är mammaledig är inte ett giltigt personligt skäl. Om uppsägningen sker p.g.a. arbetsbrist gäller regler om turordning, då en arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Uppsägning utan giltigt skäl som riktar sig mot en mammaledig kvinna kan dessutom utgöra könsdiskriminering, vilket är förbjudet enligt jämställdhetslagen. Du skall alltså inte gå med på att säga upp dig. Du har rätt att fortsätta din anställning och bör hålla fast vid detta. För att få hjälp med att gå vidare föreslår jag att du tar kontakt med din fackförening. Är du inte redan medlem kan du gå med och sedan be om hjälp. Med vänlig hälsning
Johanna CarlssonRådgivare