FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/03/2007

Arbetsgivarens kvittningsrätt

Vad innebär, i klartext, att medge (ge rätt till) kvittning enligt 2 § lagen (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt?

Lawline svarar

Lagen (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt (se http://lagen.nu/1970:215) föreskriver i vilka situationer som arbetsgivaren kan kvitta skulder som arbetstagaren har mot arbetstagarens lönefordran. Det betyder att arbetsgivaren i vissa fall enligt lagen har rätt att dra av pengar från arbetstagarens lön för att betala en skuld som arbetstagaren har. Av lagen framgår i vilka situationer som arbetsgivaren har en sådan rätt. I 2 § framgår att om arbetstagaren samtycker till (medger) kvittning kan arbetsgivaren kvitta (dra av) även en annan skuld som inte omfattas av de i lagen tillåtna situationerna. Men då krävs alltså att arbetstagaren själv givit sin tillåtelse till detta. En sådan tillåtelse kan återkallas, vilket även framgår av 2 §.
Hanna AdamsonRådgivare