FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/02/2007

Förhandlingsskyldighet

Min fråga är kring medbestämmande rätt och arbetsrätt. jag arbetar som narkossjuksköt i ambulans. inom vår organistation sker nu en viss förrändring. helt plötsligt får vi nu vår arbetsbeskrivning/arbetsfördelning förändrad utan att vi haft någon disskution och information av den. Detta medför att vi nu tidvis kan bli tvingade att byta arbetsplats och arbetsplats ort samt arbetsuppgifter. har arbetsgivaren rätt att göra en sådan förändring rakt av utan att informera innan och förhandla??

Lawline svarar

Hej! Utifrån de uppgifter Du ger mig så verkar det onekligen som att Din arbetsgivare har hoppat över ett steg eller två. Relevant lagstiftning finner Du http://lagen.nu/1976:580 . Lagen anger i 11 § vad som kallas primär förhandlingsskyldighet. Detta innebär att arbetsgivare skall före han beslutar om viktigare förändringar av sin verksamhet förhandla med arbetstagarorganisationer som han är bunden till genom kollektivavtal. I första hand sker förhandlingarna med den lokala arbetstagarorganisationen enligt 14 § samma lag. Detsamma gäller även om viktigare förändringar skall beslutas om arbets- eller anställningsförhållanden. Det finns dock undantag, om synnerliga skäl föreligger så får arbetsgivaren ta beslutet först och förhandla efter. Jag skulle rekommendera att Du om Du inte redan gjort det, ta kontakt med facket och hör efter om de vet något mer och om facket har förhandlats trots att Ni inte har fått vetskap om det. Om det inte har förhandlats så är det i så fall något som facket måste driva vidare, möjligheterna att driva sådana här frågor i Sverige är mycket begränsade. Lycka till! Mvh
Ida ForssRådgivare