FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt03/03/2007

Är nedladdning av del av låt intrång i upphovsrätten?

Hej! Jag har en fråga angående upphovsrätten och fildelning- upp o nedladding på Internet av musik, film eller bild. Jag undrar hur det är om man bara laddar ner fragment av t.ex en låt från olika användare och inte hela låten eller filmen från en o samma person. Är det ett brott mot upphovsrättslagen?

Lawline svarar

Hej! Det du beskriver i din fråga angående nedladdningar av endast en del av ett verk från skilda användare, sk. torrents, faller likväl in under upphovsrättslagen. Detta följer av 2 § och 12 § 4 stycket upphovsrättslagen, se http://www.lagen.nu/1960:729 . Av 2 § framgår att ”Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.” Detta är dock en diskuterad fråga, som ej heller ännu har prövats av en domstol. Man kan resonera kring huruvida ett intrång i upphovsrätten har gjorts när man tex. endast har laddat ner en så kallad ” del” eller ”torrent” som i sitt format i sig på datorn inte går att hänföra eller omvandla till det musikaliska verket, utan detta endast är möjligt när samtliga delar är nedladdade. Detta är sålunda en tolkningsfråga som i sista hand ligger hos domstolarna. Troligen klassas även detta som intrång i upphovsrätten, men för att få ytterligare vägledning i detta något oklara rättsläge rekommenderar jag dig att kontakta en jurist specialiserad inom upphovsrätt/immaterialrätt. Med Vänlig Hälsning,
Peter AhlströmRådgivare