FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/03/2007

Strafföreläggande

Hej! Jag har erkänt skadegörelse i form av att jag efter en kväll ute råkade kasta min mobil på en taxibil. Jag hade aldrig uppsåt att skada varken person/eller sak, utan jag ville påkalla min flickväns uppmärksamhet. Polisen som ringde mig menade på att ersättning för skadan samt ett strafföreläggande på någon tusenlapp skulle bli följderna. Eftersom jag ändå kastat mobilen så erkände jag, ville helst ha allt ur världen. Nu har jag dock fått strafföreläggandet som är på 13600 (80 x170 kr i dagsböter) + 500 till brottsofferfonden. Jag tycker att det inte står i proportion till en repa på max 2 cm. på en bildörr som jag i vilket fall får betala separat. I strafföreläggandet står att jag med uppsåt kastat ett föremål på taxibilen, det är fel, men spelar det så stor roll. Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej! Vi har tyvärr sällan möjlighet att svara på frågor så snabbt som inom ett dygn. Jag kommer att ta upp några allmänna förutsättningar när det gäller strafföreläggande. Vid mindre allvarliga förseelser finns en möjlighet för åklagaren att utfärda strafföreläggande istället för att åtala. För att strafföreläggandet ska kunna verkställas måste det godkännas av den misstänkte. Om man inte vill godkänna strafföreläggandet kommer saken istället att avgöras i domstol. Där finns möjlighet att framställa de invändningar man har, om till exempel bristande uppsåt. Ett tidigare erkännande är i och för sig inte bindande för rätten, men kan ha en negativ bevisverkan. Ett godkänt strafföreläggande kan inte överklagas i sak, utan kan bara undanröjas om det förekommit ett formellt fel eller om det inte är lagenligt. Med Vänlig Hälsning
Miranda BergRådgivare