FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/03/2007

Uppsägning - form och förpliktelser

Uppsägning av anställning pga företagets ekonomi. Räknas detta som arbetsbrist ? Har under ett personalmöte fått muntligt besked om uppsägning. När börjar uppsägningen att gälla, är det från den muntliga uppsägningen eller när pappren för uppsägning skrivs på? Under uppsägningstid har jag rätt som arbetstagare att få lämna mitt jobb för att gå till ex. arbetsförmedlingen för att söka ett nytt jobb? Om det nu är så, har arbetsgivaren rätt att dra av lön pga. frånvaro eller liknande? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Alla de sakliga skäl för uppsägning som inte är att hänföra till arbetstagarens personliga förhållanden utgör i princip arbetsbrist. Ett företags ekonomi är ett vanligt skäl till uppsägning på grund av arbetsbrist och arbetsgivarens bakomliggande ekonomiska uppgifter ifrågasätts normalt inte. Enligt 7 § Lagen om anställningsskydd (LAS) är dock arbetsgivaren skyldig att utreda huruvida annat arbete finns för arbetstagaren inom verksamheten. LAS finns http://lagen.nu/1982:80 . 8 § LAS stadgar att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara skriftlig. Att en uppsägning är muntlig gör dock inte att uppsägningen i sig är ogiltig, skriftlighetsbestämmelsen är istället en så kallad ordningsföreskrift vilken kan resultera i skadestånd enligt 38 § LAS. Uppsägningstiden börjar alltså gälla från den dagen du fått det muntliga beskedet om uppsägningen. Du kan dock kräva att få en skriftlig motivering av uppsägningen från arbetsgivaren enligt 9 § LAS. Du har som uppsagd arbetstagare en rätt att med bibehållen lön under uppsägningstiden besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete enligt 14 § LAS, arbetsgivaren har alltså inte rätt att i ett sådant fall dra av på lönen. Mer detaljerade föreskrifter beträffande uppsägning kan finnas i kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av. Regler om skyldigheter för arbetsgivaren innan uppsägning kan också vara aktuella, se Medbestämmandelagen http://lagen.nu/1976:580 . Om du behöver mer hjälp i dessa frågor kan du kontakta ditt fackförbund. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare