FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt02/03/2007

Sålt lokalen trots hyreskontrakt för en fest

Jag skulle ha ett event/nattklubb på barsidan & vallgatan som är 2 lokaler som har samma ägare och ligger intill varann. det skulle vara nu den 23e feb, och en vecka innan får jag reda på att vallgatan kommer förmodligen ha en ny ägare tills fredagen jag ska ha festen. så på måndagen 5 dagar innan festen säger dom att jag inte kan ha festen på vallgatan som är den större lokalen. när jag redan har marknadsfört allt med att det ska vara båda lokalerna. Jag har kontrakt och dom berättade inget om denna försäljning innan jag skrev på kontraktet. jag har varigt tvungen att ställa in festen och fått ringa mina sponsorer och berätta detta. Vad för sorts jurist ska jag vända mig till? och vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Rent rättsligt gäller ert avtal hyra av lös egendom, d.v.s. lokalerna. I förhållande till den nya ägaren gäller då den gamla principen om att ”köp bryter legostämma” d.v.s. ditt hyreskontrakt gäller inte mot den nya ägaren. Däremot har din motpart enligt kontraktet, den tidigare ägaren, gjort sig skyldig till kontraktsbrott när han sålde lokalen utan förbehåll för att du hyrt den till festen. Detta är inte lagfäst utan anses gälla enligt allmänna principer (för mer info om detta se Jan Hellner – speciell avtalsrätt II s 187 ff). För detta kontraktsbrott bör du enligt min bedömning ha rätt till skadestånd. En advokat som specialiserat sig på kommersiell rätt, avtalsrätt eller skadeståndsrätt borde kunna hjälpa dig att gå vidare med detta. För att inte mista din eventuella rätt till skadestånd bör du så fort som möjligt kontakta den tidigare ägaren och meddela att du kommer att kräva skadestånd för det inträffade. Tillsammans med en advokat kan du sedan bestämma om ni ska väcka talan med skadeståndskrav p.g.a. avtalsbrottet i Tingsrätten eller om ni ska söka någon förhandlingslösning. För det valet spelar taktik förmodligen en stor roll och det bedömer en advokat bättre än jag. Med vänlig Hälsning
Rådgivare