FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2007

Rätt till sammanhängande semester under juni-augusti

Semesterlagen § 12. "Skall semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti." Är en ledighetsperiod lika med sammanhängande ledighet? Vad menas med särskilda skäl att förlägga ledigheten till annan tid än juni - augusti?

Lawline svarar

Enligt förarbetena till Semesterlagen så skall ledigheten vara sammanhängande. Gentemot tidigare lagstiftning har arbetstagaren fått ett starkare skydd till att ha sin semester under sommarmånaderna och då i en sammanhängande period. Emellertid så är det möjligt för arbetstagare-arbetsgivare att avtala om att förlägga semestern till andra veckor. Sådant avtal kan också träffas av kollektivavtalsparter. Såsom särskilda skäl framhålls bland annat att sjukvård, samhällsservice och kommunikationer skall upprätthållas. Emellertid skall arbetsgivaren mycket långtgående tillmötesgå arbetstagarens krav på lagstadgad semester och viss tillfällig omorganisation kan vara nödvändigt. Om arbetsgivaren inte iakttagit bestämmelsen i 12 § Semesterlagen kan denne bli skadeståndsskyldig. Med vänliga hälsningar
Rådgivare