FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/02/2007

Fri bevisprövning

Hej, jag har en fråga om fri bevisprövning. Får domstol fästa avseende vid bevisfakta som inhämtats lagstridigt, t.ex. genom en otillåten husrannsakan?

Lawline svarar

Hej! För att svara kort och koncist på Din fråga – Ja, rätten får ta hänsyn till sådan bevisning. I Sverige har vi vad som kallas fri bevisprövning som uttrycks i rättegångsbalken kap 35 1 § som du finner http://lagen.nu/1942:740 . Detta innebär att även om det i sig skulle vara olagligt med husrannsakan så är rätten tvungen att beakta den information som presenterats för dem. Hur de sedan väljer att värdera informationen är en annan sak, bevisvärdet anses ofta inte vara lika högt. Alternativet till vårat system är det som finns i exempelvis USA, och kallas för legal bevisteori. Detta system innebär att endast bevisning som framkommit på tillåten väg ska beaktas. Vad som i slutändan är bäst är upp till var och en att avgöra. Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare