FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/03/2007

Förflyttning till annan arbetsplats

Hej, jag är anställd som säljare 33 t./vecka på benetton. Har handelsanst.förbunds kontrakt sen 2005. jag bor i Enköpings kommun och jobbar i Stockholm/gallerian i Hamngatan sen 2005. Benetton vill att jag ska jobba i en annan butik i Farstacentrum i stället för Gallerian och jag tycker att det blir för långt att ta sig dit från Enköping 4 dagar i veckan. Jag sa nej men får de sparka mig eller har rätt till nåt eftersom jag bor så långt? I fall de får sparka mig hur lång uppsägningstid får jag innan ska sluta? Tack så mycket på förhand. Hälsningar

Lawline svarar

Hej, Arbetsgivare har en relativt långtgående rätt att disponera arbetskraften på det sätt som han/hon vill. Arbetstagare med visstids- eller tillsvidareanställning kan inte räkna med att anställningen är knuten till en specifik arbetsplats. Omplacering får dock endast ske inom vissa ramar. Du är som anställd skyldig att godta att placeras på annan arbetsplats på samma ort eller på en ort som ligger helt nära. Praxis visar att arbetstagaren i ganska stor utsträckning måste tåla olägenheter i form av längre arbetsresor. Man har sagt att omplacering är tillåtet inom bekväma pendlingsavstånd (såvida inget annat står skrivet i ditt anställningsavtal). Jag utgår från att detta pendlingsavstånd är räknat från arbetsplatsen du förflyttats från och inte din hemort. Något som innebär att din arbetsgivare troligtvis har rätt att placera dig i Farsta Centrum. Accepterar du inte förflyttningen har din arbetsgivare möjlighet att säga upp dig. Hon/han har saklig grund för uppsägning i och med att du genom att inte gå med på omplacering kan sägas ha brutit mot anställningsavtalet genom arbetsvägran. Bara för att möjlighet finns till uppsägning innebär det dock inte att så kommer att ske. Din arbetsgivare kanske förstår att det blir besvärligt för dig att ta dig till Farsta och därför låter dig stanna kvar i Gallerian. Du har möjlighet att kontakta ditt fackförbund för att höra om de vill föra förhandling med din arbetsgivare angående omplaceringen. MBL 12 § i Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet, se http://lagen.nu/1976:580 . OM arbetsgivaren väljer att säga upp dig har du, om inte längre tid är avtalat i kollektivavtalet, rätt till en månads uppsägningstid. Har du arbetat i minst 2 år har du rätt till 2 månaders uppsägningstid. Reglerna om detta finner du i 11 § lag (1982:80) om anställningsskydd, se http://lagen.nu/1982:80 . Vänliga Hälsningar,
Rådgivare